Diagnoza procesów integracji sensorycznej to potwierdzenie lub wykluczenie istnienia zaburzeń integracji sensorycznej oraz szczegółowej określenie ich rodzaju. Na diagnozę integracji sensorycznej składa się szczegółowy wywiad z rodzicami/opiekunami oraz wykonywanie przez dziecko zadań zgodnie ze standardami diagnostycznymi SI.
Diagnoza obejmuje dwa spotkania i kończy się opisem podsumowującym wyniki i zawierającym zalecenia terapeutyczne.
Co daje diagnoza?
Pozwala szczegółowo określić rodzaj zaburzeń integracji sensorycznych i opracować indywidualny program terapii dla dziecka.
Dla dzieci:
z objawami takimi, jak:
- nadaktywność ruchowa
- niechęć do ruchu
- problemy z koncentracją uwagi
- nadpobudliwość emocjonalna
- obniżony poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej
- zaburzenia planowania motorycznego (tzw. niezdarne dziecko)
- trudności w wykonywaniu zadań ruchowych na polecenia słowne
- zaburzenia poczucia kierunku
- słaba organizacja zachowania (chaotyczne działania)
- zaburzenia mowy
- trudności w obcowaniu z innymi dziećmi
- problemy z czytaniem, pisaniem
- niska samoocena
oraz z zaburzeniami rozwojowymi: autyzm, zespół Aspergera, zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce, innymi.