Diagnoza przeznaczona dla dzieci z trudnościami w nauce lub/i zachowaniu. Pełną diagnozę neurorozwojową można przeprowadzić, dopiero gdy dziecko wystarczająco współpracuje, aby możliwe było przeprowadzenie testów.
Wyniki badania diagnostycznego stanowią podstawę stworzenia indywidualnego programu ćwiczeń, które dziecko wykonuje codziennie pod nadzorem rodziców.
Co miesiąc ocenia się postępy dziecka i dokonuje weryfikacji programu.
Terapia przeznaczona jest dla osób, u których stwierdza się niedojrzałość neuromotoryczną.
Ćwiczenia są celową i ukierunkowaną aktywnością ruchową, która ma doprowadzić do integracji odruchów, a tym samym normalizacji w obrębie motoryki małej i dużej, koordynacji, postawy, równowagi, świadomości ciała, wrażliwości na dotyk, ruchów gałek ocznych, świadomości przestrzennej i napięcia mięśniowego.
Usprawnienie w tych obszarach poprawia funkcjonowanie poznawcze, a tym samym tworzy fundament dla naturalnego rozwoju.
Symptomy związane z niedojrzałością neuromotoryczną:
- trudności z usiedzeniem w miejscu
- nadruchliwość
- słaba postawa siedząca, szczególnie przy stole podczas posiłku lub przy biurku podczas odrabiania lekcji
- trudności w nauczeniu się samodzielnego ubierania – zapinania guzików, wiązania sznurowadeł, wkładania ubrania w odpowiedni sposób
- trudności podczas używania noża i widelca
- problemy z pisaniem
- niedojrzały chwyt pisarski
- problemy z czytaniem
- błędy ortograficzne
- trudność z łapaniem piłki
- unikanie sportu lub bardzo dobra sprawność fizyczna, ale unikanie prac pisemnych
- słaba kontrola impulsów
- historia przyspieszonego (do 10 miesiąca życia) lub opóźnionego (po 18 miesiącu życia) chodzenia
- historia opóźnionego rozwoju mowy